top of page

Søk i bloggen

Seneste blogginnlegg

  • Facebook Clean Grey
  • Grey YouTube Icon

evig liv her og nå


Joh. 17:3: "Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du har sendt, Jesus Kristus."


Det evige livet er et her og nå liv der du har et personlig og dypt forhold til Jesus.


Ordet "å kjenne" betyr uendelig mye mer enn å vite om, kjenne til, men er så intimt ladet at det på hebraisk er oversatt "samleie".


Det evige livet er kontrasten til det fortapte livet. Å være fortapt er også et her og nå liv, men uten det intime forholdet til Jesus.


Du er like mye et Guds barn om du har evig liv (kjenner Jesus og lever i en tett relasjon med Ham) eller om du er fortapt (lever uten et personlig forhold til Jesus)


Frelse betyr at man reddes fra løgnen som de fortapte lever under, der de enten ikke tror på en Gud, eller at de lever under en religion (kristendommen feks) som påstår at Guds favør må fortjenes.


I noen menigheter er kravet til å bli et Guds barn å kun si ja til Jesus (hva nå det egentlig er?). I andre menigheter legges det til andre regler som blant annet at man ikke må skille seg, være homofil, og at de synder man begår i livet må man be Gud om tilgivelse for. Uoppgjort synd vil i følge disse ekskludere deg fra Guds familie, og sende deg til helvete.


Det er ikke kun de som har evig liv som er Guds barn, de fortapte er også det. Husk at Jesus kom til de fortapte får av Israels hus - jødene - for å frelse de fra løgnen som påstod at Loven var eneste vei til Gud.


For det var ingen vei til Gud, men Han bodde allerede i deres hjerter.


Jødene trodde løgnen som Adam og Eva trodde, at de kunne komme nærmere Gud ved å kjenne til forskjellen mellom godt og ondt. De trodde de manglet noe, at Gud hadde holdt noe tilbake, og at når de fikk det ville de igjen være gode nok for Gud.


Evig liv - det er å vite at du er elsket uten betingelser, og at din framtid er å leve evig i Guds familie. De fortapte lever uten denne kunnskapen, der de kristne fortapte har det verst. For de tror at frelsen kan mistes om de ikke presterer bra nok, og derfor "står de på for Kristus" så godt de kan.


Dette er et fryktelig sted å være, som fortapt kristen. Det er akkurat der de fortapte troende jødene levde, under en Lov som de aldri helt klarte å holde.


Nyt heller det evige livet, for det er her og nå i tillegg til at det varer evig. Det handler mer om innhold enn om lengde.

Comments


bottom of page