top of page

Søk i bloggen

Seneste blogginnlegg

  • Facebook Clean Grey
  • Grey YouTube Icon

Jesus eller Bibel?


Kristendommen sier at vi må sjekke det den Hellige Ånd sier opp mot Bibelen. Hvis det budskapet du har fått IKKE stemmer med Bibelen, skal budskapet ignoreres og Bibelen gis rett.

 

Men i 2. Kor. 10:4-5 står det helt motsatte?

 

"Våre våpen er ikke fra mennesker, men har sin kraft fra Gud og kan legge festninger i grus. Vi river ned tankebygninger og alt stort og stolt som reiser seg mot kunnskapen om Gud. Vi tar hver tanke til fange under lydigheten mot Kristus."

 

Her skal vi la Ånden trumfe våre Bibelske tolkninger - de vi kaller sannheter - og som Paulus kaller tankebygninger, festningsverk, og alt stolt og stort som reiser seg mot kunnskapen om Gud.

 

Det er altså to typer kunnskap. Den du har i hodet, og den som kommer fra Ånden.

 

DE STEMMER IKKE OVERENS HUNDRE PROSENT!

 

For hadde de gjort det, hadde du sett og forstått absolutt alt om Gud. Det er det ingen mennesker som gjør, og så lenge vi er her på jorden vil ingen heller aldri gjøre det.

 

Det er altså mer kunnskap å få, men det store spørsmålet er FRA HVOR?

 

Paulus svarer på dette spørsmålet i Kol. 2:3-4: "For i ham er alle visdommens og kunnskapens skatter skjult til stede. Dette sier jeg for at ingen skal lure dere med sine overtalelseskunster. "

 

Vi har allerede all kunnskapen vi trenger boende i oss. Men hva er da årsaken til at vi ennå ikke vet alt, og at vi til og med ser ulikt på Evangeliet?

 

Årsaken er tankebygninger, som består av Bibelske tolkninger vi kaller sannheter. Det er disse som jobber mot oss, og som gjør at vi ikke har kommet lenger enn vi har gjort.

 

Faktum er at vi oppfordres fra talerstolene til å stole mer på vårt eget intellekt - våre tolkninger av Bibelen - enn hva den Hellige Ånd sier.

 

Men Paulus sier igjen og igjen at vi må lytte til hva Ånden sier, og tillate sinnets fornyelse ved den Hellige Ånd. Jesus sa akkurat det samme i Joh. 14: 26: " Men Talsmannen, Den hellige ånd, som Far skal sende i mitt navn, skal lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere."

 

En tankevekker!

 

Når Paulus snakket om at vi må la DHÅ rive ned våre påståtte sannheter, tanker og idéer om Gud, så var det ennå ingen Bibel - kun Toraen (GT). Det var det feilaktige Gudsbildet GT hadde produsert i mennesker sinn som DHÅ skulle rive ned, og erstatte det med det riktige bildet av Gud - nemlig Jesus.

 

Joh. 1:18: "Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud, og som er i Faderens favn, han har vist oss hvem han er."

 

DHÅ skal ikke åpenbare Bibelen - DHÅ skal åpenbare Jesus.

 

Kristendommen lærer oss til å bruke DHÅ som en hjelp eller guide til å lese og forstå Bibelen. Men kun til et visst nivå. For hvis DHÅ åpenbarer noe som ikke stemmer med din, eller din menighets tolkning, da skal alltid tolkningen vinne. Kristne kaller det for å la Bibelen vinne, som om den er en ufeilbarlig fasit på hvem Gud er, og som alle kristne, hvis de gadd å lese og studere, ville ha forstått likt.

 

Jeg tror på både Paulus og Jesus når de sa at det er DHÅ som skal lære meg alt. Derfor trenger jeg i praksis ingen Bibel, men kun å lytte til DHÅ. Men så leser jeg i Bibelen for det er jeg vant til, men om noe ikke samsvarer med DHÅ gjør jeg motsatt av hva kristendommen lærte meg.


Jeg lar Ånden alltid trumfe bokstaven!

 

Siste vers henter jeg fra Rom. 12:2: som gir oss oppskriften på vår kristne vandring. "la dere forvandle ved at sinnet fornyes, så dere kan dømme om hva som er Guds vilje: det gode, det som er til hans behag, det fullkomne."

 

For å se mer om hvem Gud er, må vi tillate sinnets fornyelse ved DHÅ. Det betyr at sinnet TRENGER å fornyes kontinuerlig ved at tankebygninger - løgn forkledd som sannhet - må rives ned.

 

Og i og med at vi har all kunnskap som eksisterer på innsiden i Kristus, er det mer riktig å si at vi trenger avlæring - ikke innlæring. Polletten skal altså ikke ned, men opp. Den skal fra hjertet – fra DHÅ – og opp til sinnet for å gjøre den jobben den alene er i stand til, nemlig å rive ned våre Bibelske tolkninger som ikke stemmer med Jesus.

 

Og de har vi alle, bare så det er sagt.

Kommentare


bottom of page