top of page

Søk i bloggen

Seneste blogginnlegg

  • Facebook Clean Grey
  • Grey YouTube Icon

les som det står, gjør som det står



Joda, det funker på bøker som "veien til førekortet" men dessverre ikke når det kommer til Bibelen.


For det første inneholder boka to totalt ulike pakter, selvmotsigelser, og på toppen av det hele liknelser som åpner for individuell tolkning.


Allikevel påstår alle kirkesamfunn at det er nettopp de som "leser som det står, gjør som det står", og at det er dette som skiller dem fra de andre som "leser og gjør det som passer dem".


Alle hevder å være alene om å være hundre prosent bibelske og bibeltro, og at løsningen er enkel - det er jo bare å.... ja jeg gjentar overskriften, å lese som det står, og å gjøre som det står.


Hvor vanskelig kan det egentlig være å bare lese bibelen og tro det som står der svart på hvitt? Vel, det er kjempevanskelig, viser det seg i praksis. For i dag er det ca 40.000 ulike kirkesamfunn der alle hevder å være alene om den hundre prosent riktige teologien. Spørsmålet MÅ derfor stilles, så ubehagelig det enn kan være.


- var det egentlig Guds plan at vi skulle forholde oss til en Bibel??


Jeg har ikke svaret, kun spørsmålet. Men jeg noterer meg at Jesus ikke sa ett eneste ord om en kommenden bibel, kun om at vi alle skulle veiledes personlig av DHÅ. Jeg tenker også på at kristendommen i alle år har hevdet at de unådde er de folkeslag som ennå ikke har tilgang på en bibel, og at om ikke de får forkynt bibelens innhold (vi kaller det evangeliet) vil de som en konsekvens havne i helvete.


Etter Jesus død er det fortsatt 3 milliarder som ennå ikke har tilgang på en bibel. Kan det virkelig være slik at Gud har gjort menneskers evige skjebne være opp til vår evne til å trykke bibler og gjøre disse tilgjengelig over hele verden? Da har Guds plan virkelig mislyktes.


En annen ting er at menneskeheten har vært uten bibel i mye større tidsrom enn de har hatt tilgang til det.

Les som det står, gjør som det står?? Kan det være en enklere vei?


Jeg tror det, og jeg tror at DHÅ bor i alle mennesker, at alle er Guds barn, og at hele menneskeheten vil leve evig med Gud. Da gir det i det minste mening. Men det å basere frelse og himmel/helvete på ei bok som over 3 milliarder ennå ikke kjenner til, og som de som kjenner til sloss så fillene fyker om hva innholdet egentlig betyr, vel det er for meg så vilt at det klarer jeg ikke å tro på.


Sånn er det bare, men kjør debatt i hyggelig og romslig Fresh Mind stil.

1 Comment


persoetorp
Jun 25

Dette må være noe av det beste du har skrevet, Thor-Ivar! Og du har skrevet mye bra! Min kommentar: AMEN!😊👍

Like
bottom of page